Amedeo
SYMBIOSYS OF
PURPOSE & STYLE
Follow us

Search

Podcast

 

 

Een korte (3-5 min) podcast die leerlingen thuis luisteren. Hierin gaan we diep in op één kunstenaar, diens werkwijze en de betekenis achter diens werk. Op deze manier horen de leerlingen over kunst zonder het kunstwerk gezien te hebben.

 

Waarom?

 

Het idee voor een podcast kwam vanuit mijn minor. Hier heb ik verschillende storytelling technieken geleerd, waaronder het gebruiken van audiofragmenten. 

 

De podcast is het eerste prototype wat ik heb gemaakt. Op dit moment waren alle lessen nog online, en zocht ik een manier om de gelimiteerde tijd die ik had met mijn leerlingen optimaal te gebruiken. Hiervoor kreeg ik het idee om de leerlingen voor de les iets toe te sturen, zodat ze voorbereid de les in kwamen en we het in de les konden bespreken.

 

Het gebruiken van een podcast leek me hiervoor ideaal. Audio is voor veel leerlingen toegankelijk en makkelijker te begrijpen en komt in de buurt van wat ze gewend zijn: iemand die ze de informatie verteld (normaal gesproken voor de klas). Daarnaast is audio makkelijk online te gebruiken.

 

Kunstenaar:

 

Sola Olulode (klik hier voor meer informatie over deze kunstenaar, en waarom ik haar heb gekozen.)

 

Focus:

 

Naar aanleiding van de research besloot ik de focus te leggen op de schilderijen van Sola. Doordat podcasts geen beeld hebben, wilde ik juist kijken waar de leerlingen aan denken als ik een werk beschrijf zonder dat ze het zien. Sola vertelt zelf in de interviews over de verhalen achter haar werk, dus ook die wilde ik in de podcast meenemen.

 

Sola gebruikt onderwerpen die voor sommige leerlingen raar of onbekend kunnen zijn. Zo heeft ze het veel over haar achtergrond als Nigeriaanse vrouw, en queer relaties. Dit komt veel terug in haar werk en vond ik belangrijk om te benoemen. Ik wilde dit natuurlijk wel op een manier doen dat alle leerlingen het begrijpen. Ik probeerde dit dus op een duidelijke en begrijpelijke manier in de podcast te verwerken.

 

Daarnaast vond ik het belangrijk om de podcast niet alleen een samenvatting van theorie te maken. Ik wil graag dat leerlingen het leuk vinden om te luisteren en er enthousiast van worden. Dit is de toon die ik heb geprobeerd te gebruiken. Dit is ook waarom ik er een opdracht aan vast heb geplakt: zo koppelen de leerlingen de theorie direct aan wat ze gaan maken.

 

Script:

 

Klik hier voor een uitgeschreven versie van het script. 

 

Test:

 

Ik heb de podcast twee keer getest: een keer online en een keer fysiek. Ik had verwacht dat het online beter zou werken, omdat leerlingen hem thuis konden luisteren en we het dan in de les konden bespreken. Maar uiteindelijk werkte het fysiek veel beter. Aan het begin van de les legde ik uit wat we gingen doen, wat een podcast was en dat ik in de audio ging uitleggen wat de opdracht was. Ik merkte dat het goed werkte als ik uitlegde dat alle informatie voor de opdracht uit de audio kwam en het daardoor belangrijk was dat ze goed luisterde. 

 

Het verbaasde me hoeveel leerlingen meteen aan de slag gingen met de onderwerpen die ik noemde. Als een leerling een werk af had, vroeg ik altijd: ‘Wil je hier iets over vertellen?’ Meestal kwamen er dan hele verhalen. Veel leerlingen gebruikte onderwerpen als Black Lives Matter. Ik heb geprobeerd deze onderwerpen in de podcast te noemen, maar niet te groot te maken omdat ik geen discussies of vragen wilde oproepen van leerlingen die het hier niet mee eens zijn. Ik vond het daardoor heel leuk om te zien dat de leerlingen die dit wilde, hier iets mee konden, maar anderen ook hele andere onderwerpen konden kiezen.

 

Klik hier voor reflecties per groep en foto’s van werken van leerlingen. (Les 4 en 9)

 

Reflectie:

 

Ik ben heel blij met de podcast in deze vorm. Voor het eindproduct wil ik het nog wel aanpassen, zodat het minder op een les gericht is en meer als opdracht in het algemeen. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om een aantal vragen in het eindproduct toe te voegen. Na het luisteren van de audio in de les vroeg ik telkens aan leerlingen: wat heb je gehoord? Welke kleuren gebruikt Sola? Welke onderwerpen probeert ze over te brengen? Ik merkte dat dit de leerlingen heel erg hielp om wat ze hadden gehoord, om te zetten in iets wat ze konden gebruiken. Dit wil ik in het eindproduct ook toevoegen.

 

Aanpassingen:

 

Ik heb de podcast aangepast op basis van de dingen die ik hierboven noem. De nieuwe versie staat hieronder. De nieuwe versie van het script is te vinden door hier te klikken.