Amedeo
SYMBIOSYS OF
PURPOSE & STYLE
Follow us

Search

Kaartjes

Een set van kaartjes met op de voorkant foto’s van kunstwerken. Op de achterkant staat informatie over het kunstwerk/de kunstenaar en een opdracht. Deze kaartjes zijn op verschillende manieren te gebruiken, maar vooral bedoeld om iedere leerling een individuele opdracht te geven.

 

Kaartjes:

Waarom?

 

Het idee van de kaartjes kwam naar aanleiding van het testen van het werkblad. Ik merkte dat het heel leuk was dat alle leerlingen individueel aan het werk konden, maar dat ze nog veel naar elkaar keken tijdens de opdrachten. Daarom wilde ik testen hoe het zou zijn om leerlingen tegelijk aan andere opdrachten te laten werken.

 

Daarnaast leek het me heel interessant om de leerlingen foto’s van een aantal kunstwerken te laten zien,  zodat ze zelf konden kiezen welke hen het meest aansprak. Hier kwam het idee om de opdrachten op de achterkant te zetten vandaan: ik wilde dat de keuze lag aan het kunstwerk, niet aan welke opdrachten ze het leukst leken. Daarbij wilde ik natuurlijk ook (kort) het verhaal van dit specifieke kunstwerk toevoegen.

 

Kunstenaars:

Klik hier voor een lijst van de gebruikte kunstenaars, en waarom ik deze heb gekozen.

 

Focus:

 

De focus van de kaartjes ligt op de verschillen in verhaal en opdracht. Ik wilde juist diversiteit laten zien: in kunstenaars, kunstwerken, manieren van maken en opdrachten. Hierdoor zijn leerlingen echt individueel bezig, maar kan je ook alle opdrachten doen zonder dat je het gevoel hebt dat je hem al hebt gehad.

 

In de tekst wilde ik focussen op de rede achter een specifieke werkwijze. Bijvoorbeeld: waarom schildert deze kunstenaar alleen zelfportretten? Hierdoor hoop ik dat de leerlingen geïnspireerd raken voor de opdracht en de achtergrond van de opdracht begrijpen.

 

Test:

Ik heb mijn kaartjes getest met groep 5, 6 en 8. Ik heb dit gedaan door de kaartjes met de tekst naar beneden op tafel te leggen. De leerlingen mochten een kaartje kiezen op basis van de kunstwerken op de voorkant.

Ik merkte direct dat er een aantal favoriete waren: de kaartjes van Seghers en Molares werden in ieder groepje vrijwel direct gekozen. Als ze eenmaal aan de opdracht begonnen, ging het heel goed.

Ik vond het heel goed werken om alle leerlingen aan een andere opdracht te laten werken. Hierdoor waren ze individueel bezig, maar konden ze elkaar wel helpen als de ander dat nodig had.

Klik hier voor reflecties per groep en foto’s van werken van leerlingen. (Les 7, 8 en 10)

 

Reflectie:

Over het algemeen vond ik de kaartjes heel goed werken. Hoewel ik het nu alleen op deze manier heb getest, zijn er nog meer manieren hoe je de kaartjes kan gebruiken. Ik denk dat het heel leuk is om aan het eindproduct een lijstje toe te voegen met verschillende manieren waarop je ze kan gebruiken. Het was leuk om te zien hoe alle leerlingen hun eigen invulling gaven aan de opdrachten. Hoewel er wat dingen zijn die ik wil aanpassen, is de basis denk ik goed. Klik hier voor een lijst van wat ik per kaartje wil aanpassen.

 

Aanpassingen:

Ik heb de kaartjes aangepast op basis van wat ik hierboven noem. De nieuwe kaartjes zijn: