Amedeo
SYMBIOSYS OF
PURPOSE & STYLE
Follow us

Search

Werkblad

Voor de les wil ik de leerlingen een individueel ‘werkblad’ geven. Hierop kunnen ze zelf de informatie lezen en is er ruimte om vragen te beantwoorden. Hierdoor kan ik testen hoeveel van de informatie overkomt als ze het lezen en zorg ik ervoor dat alle leerlingen iedere vraag moet beantwoorden. Zo worden ze niet beïnvloed door wat klasgenoten zeggen en moeten ze individueel nadenken.

 

Werkblad:

 

Klik hier voor een downloadbare versie van het werkblad. 

Waarom?

 

Het idee voor een werkblad kwam vanuit de research die ik heb gedaan naar boeken over kunstgeschiedenis voor kinderen. Hierin zag ik hoe leuk het kan zijn om een boek te hebben vol theorie en opdrachten, maar miste ik de interactie. Ik heb zelf een aantal boeken met schrijfopdrachten, waar direct onder de opdracht ruimte is om hierover te schrijven. Ik bedacht me dat dit ook zou kunnen werken voor dit onderzoek.

 

 

Door ook bij de theorie ruimte te maken om vragen te beantwoorden, wilde ik testen of leerlingen hierdoor de theorie beter begrijpen. Ik merkte in de lessen dat als ik vragen stelde, er vaak één antwoord kwam en de rest van de leerlingen hierin meegingen. Door de leerlingen individueel vragen te laten beantwoorden, was ik benieuwd of er meer verschil zou zitten in de antwoorden die de leerlingen geven. Hierdoor liet ik natuurlijk ook iedereen nadenken, in plaats van tijdens de les, waar sommige leerlingen stil kunnen blijven terwijl de ander praat.

 

Kunstenaar:

 

Franky Sticks (klik hier voor meer informatie over deze kunstenaar, en waarom ik hem heb gekozen.)

 

Focus tekst: 

 

In de tekst wilde ik de focus leggen op de verschillende elementen van Franky’s werk, zodat de leerlingen zelf kunnen beslissen welke ze het meest interessant vinden. Daarnaast vond ik het belangrijk om veel verschillende werken te laten zien, zodat het duidelijk is waar het over gaat en de leerlingen veel inspiratie hebben om naar te kijken tijdens het maken van de opdrachten. Tot slot vond ik het belangrijk dat het proces duidelijk was, omdat ik dit ook in de praktijk wilde gebruiken tijdens de opdrachten.

 

Focus opdrachten:

 

Waar de podcast heel gefocust was op de theorie, wilde ik hier meer ruimte geven voor de opdrachten. In de opdrachten wilde ik het procesmatig werken centraal stellen. Hierdoor kwam ik op het idee om een tijdslimiet te zetten, en verschillende kleine opdrachten te geven. Zo kunnen de leerlingen zelf zien wat er gebeurt als je meerdere keren hetzelfde tekent, maar jezelf daarvoor meer tijd geeft of andere materialen gebruikt. Door bij iedere opdracht terug te refereren naar een stukje van de theorie, linken de leerlingen de opdracht direct aan wat ze net geleerd hebben.

 

Dit was ook een manier om alle verschillende elementen uit Franky’s werk aan bod te laten komen. De leerlingen konden, naast de opdrachten die al gegeven waren, iedere keer opnieuw kiezen welke stijl, inspiratie of focus het werk had.

 

Test:

 

Ik heb dit werkblad getest met groep 5 en 8. Ik merkte een groot verschil tussen deze twee groepen. Groep 8 kon de vragen goed beantwoorden en snapte de opdrachten snel. Groep 5 vond de opdrachten een stuk lastiger. Woorden zoals ‘elementen’ begreep niet iedereen. Ik merkte ook dat groep 5 het lastig vond dat ik zoveel kleine vragen achter elkaar stelde. Bij vraag twee zeg ik bijvoorbeeld: Hoe zie je hier de wereld in terug? Zit er verschil in wat voor wereld er wordt geschilderd? Welk schilderij is in corona-tijd gemaakt, denk je? Veel van de leerlingen vonden het verwarrend en kozen één vraag (de makkelijkste) om te beantwoorden. 

 

De meeste leerlingen vonden de opdrachten heel leuk. Door een timer te zetten moesten ze snel werken en waren ze niet echt bezig met iets moois maken. Ze kregen bij elke opdracht steeds iets meer tijd, waardoor ze iedere keer weer na konden denken over wat ze er nu weer bij konden maken. Hierdoor snapte ze op een gegeven moment dat ze bezig waren met proces, wat heel leuk was om te zien. 

 

Klik hier voor reflecties per groep en foto’s van werken van leerlingen. 

 

Reflectie:

 

Ik denk dat de opdrachten zoals ze zijn, heel goed werken. De vragen hebben nog wat werk nodig. Ik wil minder vragen achter elkaar stellen, zodat de leerlingen precies weten waar ze antwoord op moeten geven. Ook wil ik de taal aanpassen, zodat het ook voor groep 5 goed te begrijpen is. 

 

Aanpassingen:

 

Ik heb de vragen aangepast zoals hierboven aangegeven. Dit is de nieuwe versie: