28 april 2021
Deze dag heb ik mijn podcast getest. Klik hier voor meer informatie over de podcast en hoe deze tot stand is gekomen.
Deze dag heb ik mijn podcast getest. Ik heb de leerlingen dit voor het grootste deel zelfstandig laten doen. Aan het begin van de les heb ik uitgelegd wat een podcast is. Vervolgens vertelde ik dat ik in de podcast zou vertellen over een kunstenaar en dat ze daarna een kunstwerk moesten maken van hoe zij denken dat de kunstwerken van deze kunstenaar eruit zien. Daarom moesten ze goed letten op wat ik zei over kleur, vorm en welk gevoel de kunstwerken moeten overbrengen.
Vervolgens heb ik de podcast aangezet en de leerlingen met rust gelaten. Op tafel had ik papier en materiaal als verf, stiften en potloden gelegd. Ze konden dus zelfstandig aan de slag met de opdracht, die ook in de podcast werd uitgelegd.
Werken van leerlingen:
Reflectie:
Het leukste van de podcast vond ik hoe de leerlingen geïnspireerd werden om zelf een verhaal achter hun werk te bedenken. Als een leerling klaar was en het werk kwam laten zien, vroeg ik telkens: wil je hier iets over vertellen? Bij veel leerlingen kwamen hele verhalen van wat ze wilde afbeelden en waarom ze dit belangrijk vinden om te laten zien. Ik merkte dat ze enthousiast werden van hoe ze zelf het verhaal mochten verzinnen.
Wat me ook opviel, is dat hoe de werken eruit zien niet per se laat zien hoe goed een leerling meedoet. Het werk met het kleine zwaard en schild bijvoorbeeld, ziet er niet uit alsof deze leerling heel erg zijn best heeft gedaan. Maar tijdens de les was hij super enthousiast, vertelde hij in veel detail waarom hij dit had gemaakt en hoe hij heel graag een viking in een museum zou willen zien. Hij was zo erg met het verhaal bezig, dat hij bijna geen tijd meer had om het werk af te maken in de les.
De leerlingen vroegen regelmatig of wat ze deden ‘goed’ was, waarop ik kon antwoorden dat het goed was als ze maakte wat ze in de podcast hadden gehoord. Dit was heel leuk, omdat ze dan echt bij zichzelf na moesten denken of ze vonden of het goed was. Wat ik wel lastig vond was wanneer een leerling niet goed snapte wat de opdracht was. Zeker als ze niet heel goed hadden geluisterd, was het moeilijk om uit te leggen wat ze moesten doen zonder in te vullen wat ze moesten maken.