22 april 2021
Deze dag heb ik mijn kaartjes getest. Klik hier voor meer informatie over de kaartjes en hoe deze tot stand zijn gekomen.
Vandaag had ik drie keer groep 5, waar ik mijn kaartjes heb getest. Ik heb geprobeerd niet te veel uitleg te geven en de leerlingen vooral zelf laten ontdekken. Ik heb de kaartjes met de tekst naar beneden op tafel gelegd en iedere leerling mocht een kaartje kiezen. Op tafel lag ook materiaal, zoals verf, stiften, potloden, etc. Vervolgens zei ik alleen: lees alles wat op het kaartje staat en doe deze opdracht. Let niet te veel op de anderen, want iedereen heeft een eigen opdracht. Het kan dus zijn dat jij wel verf mag gebruiken en degene naast je niet!
Foto’s tijdens de les:
Werk van leerlingen:
Reflectie:
Ik vond het heel interessant om te zien hoe alle leerlingen de opdrachten interpreteerde. Iedere opdracht viel anders, hier ga ik hier dieper op in.
De leerlingen vonden het heel leuk hoeveel vrijheid ze hadden. Sommige vonden het ook wel lastig. Omdat ze allemaal een duidelijke opdracht hadden maar die wel zelf mochten invullen, vonden de meeste leerlingen hier wel hun weg in, ook al vonden ze het lastig. Ik merkte dat de leerlingen ook veel samen probeerde te werken, juist omdat ze allemaal andere opdrachten hadden. Ze vroegen regelmatig wat hun klasgenoot zou doen of welk materiaal of kleur diegene zou gebruiken.
Ik vond het heel leuk om te zien hoe snel ze zelfstandig aan de slag gingen. Bij de meeste groepjes kon ik mijn eigen ding doen, zonder te veel op te hoeven letten. Dit is heel fijn, omdat ik wil dat mijn eindproduct uiteindelijk zelfstandig gebruikt kan worden.