Amedeo
SYMBIOSYS OF
PURPOSE & STYLE
Follow us

Search

25 maart 2021

 

Tijdens deze les heb ik de podcast (voor het eerst) getest. Klik hier voor meer informatie over de podcast en hoe deze tot stand is gekomen.

 

Voor de les: 

 

Korte podcast aflevering sturen via de mail met beschrijving & theorie van een kunstenaar.

Luisteren, maar niet zien: wat blijft er hangen? Hoe denken ze dat het werk eruit ziet?

Lesopzet:

Hebben jullie allemaal de podcast geluisterd?

Zo niet:

  • Laten luisteren in de les
  • Daarna powerpoint

Zo wel:

  • Hoe was het om zo informatie te krijgen? Wat heb je ervan onthouden?
  • Wat vonden jullie van de opdracht? Hoe was het om iets te tekenen wat je niet hebt gezien, alleen gehoord?
  • Daarna powerpoint.

Powerpoint:

Dit is een voorbeeld van hoe Sola kleur gebruikt. Weten jullie nog hoe ze haar schilderijen begint? Hoe zie je dat terug?

Hoe heet het ook alweer als iets het tegenovergestelde is van abstract? Weten jullie nog wat Sola graag schildert, en waarom?

Weet je nog waar de serie schilderijen over gaat, die ik in de podcast noem? Welke gevoel krijg je bij deze schilderijen? Waar komt dat door?

Wat vinden jullie van deze kunstenaar? Zien de schilderijen eruit zoals je had verwacht? Wat is anders/hetzelfde?

Huiswerk opdracht:

Ik vertelde in de podcast dat Sola vaak dingen schildert, die zij zelf mist in de kunst. Wat mis jij in kunstwerken? Zijn er dingen, mensen, verhalen die je vaker zou willen zien?

Maak een schilderij waarin je dit laat zien. Begin het schilderij hetzelfde als Sola: maak eerst het hele blad 1 kleur en verf daar overheen.

Denk na over: welke emotie past bij wat ik wil laten zien? Welke kleur past daar bij? Hoe maak ik mijn schilderij figuratief?

Reflectie:

Doordat de lessen online zijn, maar de leerlingen wel fysiek op school aanwezig zijn, verlopen ze stroef. Het is moeilijk contact te maken met de leerlingen, zeker omdat ze makkelijk hun camera uit kunnen zetten of weg kunnen lopen van de computer. Als leerlingen de huiswerkopdracht niet doen, is het moeilijk hier een gesprek over te hebben of iets over te zeggen.

Deze week had eigenlijk niemand de podcast geluisterd, en de bijbehorende opdracht gedaan. Ik heb geprobeerd hier iets over te zeggen, maar de leerlingen waar dat om gaat sluiten zich al snel (digitaal) af. Ik merk dat deze lessen niet als belangrijk worden gezien, zowel door de leerlingen als hun docenten. Leerlingen zijn vaak te laat, of moeten de eerste 10 minuten nog even een laptop halen, opstarten, een plek zoeken om te zitten, etc. Dit is natuurlijk deels hun eigen schuld, en deels de schuld van de docent die pas om 13:15 zegt dat ze op dit moment online zouden moeten zijn.

Ik heb deze week met mijn stagebegeleider afgesproken, om de mogelijkheden voor fysiek lesgeven te bespreken. Op dit moment ligt er een plan om vanaf week 6 in kleine groepjes af te kunnen spreken, en hopelijk meerdere kleine groepjes per week te kunnen zien. Ik hoop dat ik op die manier de opdrachten beter kan testen.