Amedeo
SYMBIOSYS OF
PURPOSE & STYLE
Follow us

Search

11 maart 2021

 

Focus:

Wat maken deze leerlingen thuis? Wat vinden ze leuk? Welke materialen hebben ze?

Voor de les:

Ik heb de leerlingen gevraagd een (foto van een) werk mee te nemen dat ze thuis hebben gemaakt. Heel belangrijk: dit is niet gemaakt in een beeldles, of als huiswerk. Hierin heb ik ‘maken’ zo breed mogelijk proberen te trekken: dingen van Lego, baksels of andere dingen die zelf zijn gemaakt mochten ook. Dit omdat ik graag wilde weten tot waar de grenzen van kunst voor deze leerlingen liepen: vinden ze lego ook kunst?

Daarnaast wilde ik graag ontdekken wat de leerlingen leuk vinden om te doen en wat ze thuis maken. Dit omdat ik wil dat mijn eindproduct thuis gebruikt kan worden, zonder hulp van mij, een docent of een ouder. Ik heb deze les gedaan om een beter beeld te krijgen van het niveau van deze leerlingen en de werkwijze thuis.

Les opzet:

  • Aan iedere leerling apart vragen: wat heb je meegenomen? Kan je hier iets over vertellen?
  • Hoe kwam je op het idee om dit te maken? Waar haal je inspiratie vandaan?
  • Wanneer maak je zelf dingen? Hoe vaak doe je dat? Hoe kom je op het idee om dat te gaan doen?

Opdracht voor thuis:

Maak tweetallen en verzin samen een opdracht die jullie zelf thuis moeten doen. Wat willen jullie graag maken? Welke materialen hebben jullie thuis? Alles mag, van schilderijen tot lego bouwwerken.  

Je maakt dus allebei, los van elkaar, iets naar aanleiding van de opdracht die jullie samen verzinnen. Misschien zijn jullie dingen hetzelfde, of misschien wel heel anders! Neem ze volgende week naar de les mee, of mail mij voor de les een foto, en dan gaan we het daar over hebben.  

Reflectie:

De leerlingen vertelde enthousiast over wat ze thuis hadden gemaakt. Sommige leerlingen hadden het niet over ‘kunstwerken’, maar bijvoorbeeld over wat ze hadden gemaakt met lego. Dit vond ik super leuk, omdat ik juist graag wil weten wat hun bezig houdt.

Ik heb deze les vooral geluisterd naar wat de leerlingen te zeggen hadden over hun werk. Iemand vertelde bijvoorbeeld hoe ze geïnspireerd raakt door series of films, een ander over hoe ze soms materialen tegenkomt en die wilt gebruiken. Meerdere leerlingen vertelde dat ze dingen zagen op instagram of pinterest die ze na wilde maken.

De leerlingen leken enthousiast over de opdracht voor volgende les, en hebben direct tweetallen gemaakt.