Amedeo
SYMBIOSYS OF
PURPOSE & STYLE
Follow us

Search

19 mei 2021

 

Deze dag heb ik mijn puzzel getest. Klik hier voor meer informatie over de puzzel en hoe deze tot stand is gekomen.

Vandaag had ik groep 6 en 8, waarbij ik de puzzel heb getest. Ik heb eerst uitleg gegeven over hoe het format werkt: dat ze de pijltjes moeten volgen en vooral heel goed moeten lezen. De meeste theorie wordt uitgelegd in de tekst, dus ik heb aan het begin hier niet al te veel over gezegd. Ik heb in plaats daarvan, ongeveer midden in de opdracht, vragen gesteld. Bijvoorbeeld of ze wisten wat abstract werk was en of wat ze nu aan het maken waren abstract was. Op deze manier moesten ze de theorie die ze hadden gelezen, weer even gebruiken. 

Foto’s tijdens de les:

Werk van leerlingen:

Groep 6:

Groep 8:

Reflectie:

Ik merkte dat sommige leerlingen er erg aan moesten wennen dat iedere stap stond uitgeschreven. Maar als ze het eenmaal doorhadden, werkte het wel heel fijn. Meestal als ik een opdracht geef die gaat om abstractie, zijn de meeste leerlingen alsnog bezig met iets maken wat ergens op ‘lijkt’. Bij deze opdracht waren ze daar helemaal niet mee bezig: het was duidelijk dat ze alleen lijnen moesten zetten en het niet ergens op hoefde te lijken. Hierdoor leken ze het concept abstractie ook beter te begrijpen, omdat ze het zelf hadden gemaakt.

Voor sommige leerlingen was het wel verwarrend dat de puzzel verdeelt was over verschillende blaadjes. Hierdoor moesten ze aan het einde van de pagina vaak zoeken waar het verder ging. Bij de opmaak moet ik hier dus wat beter op letten.