Amedeo
SYMBIOSYS OF
PURPOSE & STYLE
Follow us

Search

29 april 2021

 

Deze dag heb ik mijn podcast getest. Klik hier voor meer informatie over de podcast en hoe deze tot stand is gekomen.

 

Deze dag heb ik mijn podcast getest met groep 8. Ik heb de leerlingen dit voor het grootste deel zelfstandig laten doen. Aan het begin van de les heb ik uitgelegd wat een podcast is. Vervolgens vertelde ik dat ik in de podcast zou vertellen over een kunstenaar en dat ze daarna een kunstwerk moesten maken van hoe zij denken dat de kunstwerken van deze kunstenaar eruit zien. Daarom moesten ze goed letten op wat ik zei over kleur, vorm en welk gevoel de kunstwerken moeten overbrengen. 

Vervolgens heb ik de podcast aangezet en de leerlingen met rust gelaten. Op tafel had ik papier en materiaal als verf, stiften en potloden gelegd. Ze konden dus zelfstandig aan de slag met de opdracht, die ook in de podcast werd uitgelegd.

Werk van leerlingen:

Reflectie:

Ik vond het heel opvallend hoe sommige leerlingen heel diep na gingen denken over hun werk na de podcast. Bij deze groep had bijna iedereen een verhaal: van Black Lives Matter tot twee vrouwen die verliefd waren, of iets afbeelden waar zij blij van worden omdat ze wilde dat anderen blij worden. Dit was echt uniek voor de werken vanuit de podcast: ik heb met deze leerlingen ook de kaartjes getest en daar waren ze veel minder bezig met een betekenis achter hun werk maken. Wat dat betreft heeft de podcast helemaal zijn doel bereikt: om te laten zien dat je, ook in je eigen werk, grote onderwerpen kan aansnijden.