Herman Gordijn:
Ik vond deze opdracht heel goed werken. Sommige leerlingen moesten even nadenken over wat ze lelijk vonden, maar als ze het eenmaal hadden gevonden snapte ze vrijwel gelijk wat ze moesten doen. Af en toe werd er gegiecheld als ze ‘hangende borsten’ lazen, maar dat hoort natuurlijk bij de leeftijd.
Er was een leerling die begon met iets wat ze lelijk vond, namelijk een doos, en hier vervolgens iets anders van ging maken wat ze wel mooi vond. Uiteindelijk heeft ze een taart gemaakt, waarvan de onderkant de doos was die ze als eerst had gemaakt. Dit vond ik een interessante manier: ze maakte niet een mooie doos, maar veranderde de doos in iets wat mooi was.
Hoewel de opdracht duidelijk was, was er dus ook ruimte voor eigen interpretatie. Dit vind ik heel belangrijk.
BouBou Design:
Dit kaartje werd niet zo vaak gekozen, ik denk omdat de foto op de voorkant weinig kleur heeft en er redelijk ‘saai’ uitziet. Maar als een leerling hem wel koos, waren de andere in het groepje vaak jaloers zodra ze de opdracht lazen. Dit was wel leuk om te zien.
De leerlingen die deze opdracht deden, maakte hele vrije werken. Ze waren meestal degene die het meest aan het experimenteren waren, omdat ze zich niet vast konden houden aan het idee dat iets realistisch moet zijn. Doordat ze materialen als wattenstaafjes, rietjes, dopjes en knopen hadden moesten ze wel op een andere manier naar hun eigen werk gaan kijken. Bij sommige leerlingen zorgde dit ervoor dat ze gingen kliederen, bij anderen juist dat ze op een hele creatieve manier gingen nadenken wat ze konden maken.
Ik denk dat dit kaartje meer informatie nodig heeft, omdat het op dit moment nog iets te veel over de techniek gaat. Ik wil meer informatie toevoegen over het ervaren van vrijheid tijdens het schilderen, omdat dit voor BouBou design een belangrijk element is van het verhaal achter de werken.
Philip Akkerman:
De leerlingen die dit kaartje kozen, schrokken soms een beetje van de opdracht. ‘Een zelfportret? Maar dat kan ik helemaal niet!’ Ik probeerde ze dan nog eens naar het voorbeeld te laten kijken, om te laten zien hoeveel verschillende vormen van zelfportretten er zijn. Ik benadrukte nogmaals dat het niet realistisch hoeft te zijn, of hoeft te lijken. Als ze dit eenmaal door hadden, vonden ze het vaak heel leuk om te doen. Ze konden nadenken over welke elementen van zichzelf belangrijk waren.
Ik wil op het kaartje nog duidelijker uitleggen wat ik bedoel met de opdracht en dat ze naar de foto kunnen kijken als inspiratie.
Hercules Seghers:
Dit kaartje werd vaak gekozen. Ik denk dat de leerlingen het werk interessant vonden omdat het er niet heel moeilijk uit ziet. Hoewel de meeste leerlingen die deze opdracht deden het leuk vonden, vond ik hem niet zo goed werken. Ten eerste omdat deze opdracht heel erg om de techniek gaat en niet per se over het verhaal erachter. Daarnaast was de taal, zeker voor groep 5, best lastig. Woorden als abstracte, fineliner en figuratieve kenden de meeste leerlingen niet. Tot slot werd de opdracht vaak verkeerd geïnterpreteerd: de meeste leerlingen gingen gelijk nadenken welke details ze wilde nadenken en snapte het idee van de abstracte vormen niet zo goed.
Omdat dit kaartje niet echt past bij mijn onderzoek, heb ik besloten hem weg te halen.
Marina Molares:
Dit was duidelijk het meest populaire kaartje. Dit had ik ook wel verwacht, omdat het werk op de voorkant lijkt op werken die je vaak op social media tegenkomt. De leerlingen schrokken vaak als ze zagen dat ze binnen een paar seconden iets moesten maken, maar vonden dat vaak ook wel leuk. Dit zorgde ervoor dat ze wat losser kwamen omdat het zo snel moest.
Hoewel de leerlingen de opdracht leuk vonden, kwam ik bij het herschrijven van het kaartje niet helemaal uit de focus op het ‘verhaal’. Ik kwam erachter dat dit kaartje niet per se om het verhaal gaat, maar om de techniek. Hierom heb ik besloten hem uit de opdracht te halen.
Elena Merenmies:
Ik merkte dat veel leerlingen deze opdracht moeilijk vonden. Het was niet helemaal duidelijk wat ik bedoelde met de techniek, en de gedachten achter de werken van Elena kwamen ook niet over door de tekst. Ik wil deze tekst herschrijven zodat het duidelijker is wat de bedoeling is. Op dit moment wordt er veel informatie half uitgelegd, dus ik denk dat het beter is als ik wat dieper inga op de dingen die ik noem.