Als laatste opdracht was ik opzoek naar een soort opstapje voor individueel aan de slag gaan: een laatste zetje waardoor de leerlingen zelf met verhalen aan de slag kunnen. Daarom bedacht ik het Museum van Mezelf: een opdracht die draait om het vinden van de verhalen die jij kan vertellen, doormiddel van kunst.
Klik hier voor een downloadbare versie van museum van mezelf.
Waarom?
Het idee van Museum van Mezelf kwam omdat ik een manier wilde vinden waardoor leerlingen hun eigen verhalen kunnen vertellen. In alle andere prototypes gaan we in op verhalen in kunstwerken van anderen, dus het leek me een natuurlijke volgende stap om dit door te trekken naar hun eigen verhalen.
Het leek me een goed idee om ze een soort lijst te laten maken, waar ze ook als ze individueel aan de slag gaan op terug kunnen vallen. Een lijst met ideeën van hun eigen verhalen die ze kunnen vertellen. Om dit niet te moeilijk of lang te maken, heb ik gekozen voor een woordweb. Dit helpt ze op weg bij deze opdracht, maar werkt ook als inspiratie voor daarna.
Vervolgens is de opdracht vrij simpel: ik vraag ze een kunstwerk te maken op basis van de drie dingen die ik noem bij het woordweb. Op die manier help ik ze een beetje op weg, maar houden ze als het goed is nog genoeg dingen op hun lijst over om daarna te gebruiken.
Kunstenaar:
Aan deze opdracht is geen kunstenaar gekoppeld.
Focus tekst:
In de tekst wilde ik de leerlingen laten weten dat het hier echt om hun gaat. Ik wilde ze een beetje houvast geven voor het maken van het woordweb, maar vooral in de overgang van andermans verhaal naar hun eigen verhaal.
Deze tekst werkt meer als introductie voor de opdracht, dan als introductie van een kunstenaar of stroming.
Focus opdrachten:
De opdrachten zijn een opstapje voor individueel verder werken. Ze hebben een klein beetje houvast, maar zijn vooral ook heel vrij.
Test:
Ik heb museum van mezelf getest met groep 6 en 8. Bij beide groepen waren er zowel leerlingen die al eerder opdrachten met mij hadden gedaan. De leerlingen die al eerder een opdracht hadden gedaan, leken deze opdracht een stuk sneller te begrijpen dan de andere leerlingen. Maar nadat ik het goed had uitgelegd, deden alle leerlingen de opdracht zoals ik hem had bedoeld.
Ik vond het heel leuk om te zien hoe de leerlingen na gingen denken over het verhaal achter hun werk. Bij sommige was dit diepgaander dan bij anderen, maar iedereen kon me aan het einde van de opdracht vertellen waarom ze dit kunstwerk hadden gemaakt.
Klik hier voor reflecties per groep en foto’s van werken van leerlingen. (Les 14, 15 en 16)
Reflectie:
Ik ben heel blij met hoe deze opdracht werkt. Ik denk dat het de perfecte afsluiter is van andere opdrachten en de leerlingen voorbereid op individueel verder werken. Ik denk dat de opdracht precies doet wat ik wil dat het doet en dat er geen verdere aanpassingen nodig zijn.