21 mei 2021
Deze dag heb ik mijn puzzel getest. Klik hier voor meer informatie over de puzzel en hoe deze tot stand is gekomen.
Vandaag had ik groep 5 en 6, waarbij ik de puzzel heb getest. Ik heb eerst uitleg gegeven over hoe het format werkt: dat ze de pijltjes moeten volgen en vooral heel goed moeten lezen. De meeste theorie wordt uitgelegd in de tekst, dus ik heb aan het begin hier niet al te veel over gezegd. Ik heb in plaats daarvan, ongeveer midden in de opdracht, vragen gesteld. Bijvoorbeeld of ze wisten wat abstract werk was en of wat ze nu aan het maken waren abstract was. Op deze manier moesten ze de theorie die ze hadden gelezen, weer even gebruiken.
Werk van leerlingen:
Groep 5:
Groep 6:
Reflectie:
Bij deze lessen zie je bij groep 6 ineens een aantal werken die heel anders zijn dan de rest. Dat vond ik super interessant: er staat in de tekst dat je zoveel witte lijnen mag zetten als je wilt en deze groep nam dat heel letterlijk. Toen een iemand dat had gedaan, wilde de andere leerlingen dat natuurlijk ook. Hierdoor krijg je weer op een hele andere manier abstracte werken, met precies dezelfde opdracht. Dit vond ik een heel verassend resultaat.
Ik merk dat groep 5 deze opdracht heel letterlijk neemt en echt alleen doet wat er op het blaadje staat. Hoe ouder de kinderen worden, hoe meer ze binnen die lijnen proberen te ontdekken wat er mag.