23 april 2021
Deze dag heb ik mijn kaartjes getest. Klik hier voor meer informatie over de kaartjes en hoe deze tot stand zijn gekomen.
Vandaag heb ik met groep 6 en groep 8 de kaartjes getest. Ik heb hetzelfde gedaan als gisteren, waarbij ik niet teveel uit wilde leggen en de leerlingen vooral zelf liet ontdekken. Ik heb de kaartjes met tekst naar beneden op tafel gelegd en iedere leerling mocht een kaartje kiezen. Op tafel lag ook materiaal, zoals verf, stiften, potloden, etc. Vervolgens zei ik alleen: lees alles wat op het kaartje staat en doe deze opdracht. Let niet te veel op de anderen, want iedereen heeft een eigen opdracht. Het kan dus zijn dat jij wel verf mag gebruiken en degene naast je niet!
Groep 6:
Groep 8:
Reflectie:
Het is heel interessant om het verschil te zien tussen groep 6 en groep 8. Waar groep 8 zich vaak vrijer voelt om de regels los te laten, zijn ze ook veel bezig met iets ‘moois’ of ‘goeds’ maken. Groep 6 houd zich heel erg aan de regels die ik geef, maar vinden daarbinnen veel vrijheid om te experimenteren. Dit merk je ook binnen de groep zelf: sommige groep 8ers proberen heel netjes en ‘goed’ te werken, terwijl sommige juist heel vrij zijn. Ik vond het leuk om te zien hoe de verschillende opdrachten daar invloed op hadden. Zo was het werk van Philip Akkerman vaak een opdracht waar leerlingen vrij en abstract werk maakte, terwijl de opdracht van Marina Molares vaak netjes en ‘mooi’ moest worden.