Amedeo
SYMBIOSYS OF
PURPOSE & STYLE
Follow us

Search

18 maart 2021

Focus: 

Bespreken van en reflecteren op de huiswerk opdracht.

Les opzet:

  • Hoe ging de opdracht?
  • Welke opdracht hebben jullie bedacht? Hoe zijn jullie hier op gekomen?
  • Wat heb je gemaakt? Heb je je aan je eigen opdracht gehouden?
  • Is wat je hebt gemaakt, kunst?
  • Hoe ging de samenwerking?
  • Hoe is het om je eigen opdracht te kiezen?

Aantekeningen tijdens de les:

Nomi en Manar: 

  • Geïnspireerd door een kunstenaar, maar weten niet meer hoe hij heet
  • Landschap met klein huisje
  • Zijn jullie er blij mee? Nee, we zijn gisteravond pas begonnen dus moesten snel een besluit nemen en iets maken
  • Is het kunst? Ja, want het is een tekening
  • Gebruik gemaakt van waterverf, potlood, houtskool en posca stiften
  • Hoe kwamen jullie op het idee? Ons eerste idee was om te maken wat ons blij maakt. Maar die opdracht hebben we al eens in een beeldles gedaan, dus toen bedachten we dit. We zagen het op social media en wilde het namaken.

Jonah en (onbekende klasgenoot):

  • Cartoon achtige tekening
  • Gaat over de engel en de duivel: ying en yang.
  • Waarom hebben jullie dit gemaakt? Wij zijn een jongen en een meisje en dat zijn twee verschillende dingen. Dat wilde we meenemen.
  • Is het kunst? Ja, op een specifieke manier wel.
  • Gebruik gemaakt van potlood, stiften en brush pennen.
  • Zij kwam op het idee: ze wilde een fantasiedier tekenen en toen kwam er een engel uit. Dit inspireerde haar om deze opdracht te verzinnen.

Noë en Karim:

  • Opdracht: iets tekenen.
  • Noé: ik keek een beetje om me heen en wilde iets met een cirkel doen. 
  • Combinatie van tekeningen die hij al eerder had gemaakt.
  • Karim: ik was een anime aan het kijken en heb iemand uit de serie getekend. 
  • Ze vonden het heel leuk omdat het een vrije opdracht was. ‘Bij juf Tessa moet je meestal 1 ding tekenen en nu mocht ik het zelf bedenken. dan kan je doen waar je goed in bent of juist minder.’

Suze en Juelz: 

  • Suze had bedacht om iets te maken met gerecycled materiaal. Toen ging ze naar het bos en vond ze een tak.
  • Ze heeft de tak geslepen en geverfd, geïnspireerd door Harry Potter
  • Is het kunst? Het is leuk geworden omdat ik er veel moeite in heb gestopt. Het is geen kunst, omdat het niet iets speciaals is en bij kunst is dat meestal wel. 

Reflectie:

Ik vond het heel interessant om op deze manier het huiswerk te bespreken. Hierdoor heb ik een beter beeld van wat de leerlingen thuis graag maken. Daarnaast geeft het me een beter beeld van de inzet van de leerlingen, welke leerlingen enthousiast worden van dit soort opdrachten en welke leerlingen meer kaders nodig hebben.

Ik had natuurlijk het liefst deze opdracht in een les gegeven, zodat ik het er ter plekken met leerlingen over kon hebben en het proces kon zien. Maar aangezien dit nu nog niet kan, heb ik geprobeerd het beste uit de online les te halen.